5 mars 2008

till och med Alf

"Pluggar alla som bor här?"
"Ja, till och med Alf."

En halv timme senare träffar jag Alf för första gången. Jag förstår direkt. Han är en Alf. Jag stängde ytterdörren bakom mig och gick mot gatan.

"Hejsan Lotta", ropar någon bakom mig.
"Hej, du måste vara Alf", säger jag till mannen som hänger ut från ett fönster.
Och efter det vet jag bland annat att Alf bara bor här några dagar i veckan. Att det lönar sig för mig att skaffa månadskort till bussen. Att Alf hör till inventarierna. Att jag hade enorm tur som fick flytta in här.

När jag kommer hem, flera timmar senare sitter Alf i sin bil på uppfarten, röker pipa och lyssnar på Carola på hög volym.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jaså Rackarberget? Min Uppsala-kompis bodde förut på Rackarbergsgatan, vad lustigt. Hoppas du har det bra där borta!

Anonym sa...

ALF - som han i TV, kort o hårig, gillar katter ;) Hmm.. ang toaletten så antar jag det är gemensam toalett till flera rum, right?

när det börjar sa...

Jessica: Världen är liten. Handlar all min mat från Rackarbergsgatan. Har det riktigt bra här. Champagne, champagne, champagne om det känns tungt ;)

Kim: Du är nog närmare än du anar i din Alf-beskrivning :D 4 toaletter på 13 personer, hittills ingen kö. Och männen minns att inte lämna ringen uppe