25 mars 2008

ja gavarju paroski


Jag har varit på små filmfestivaler och ännu mindre filmfestivaler. Jag har tidigare spenderat en vecka med att se uteslutande ny kinesisk film, en vecka med ny tjeckisk film och ett veckoslut med Hasse Alfredsson. Samtliga festivaler på små biosalonger med vadderade träfåtöljer, kristallkronor i taket och knappt sluttande golv.

Den här påsken har jag under två dagar sett rysk film i en charmig slottsbiograf i Uppsala. Efter första filmen gick jag efter en sittkudde som erbjöds i dörröppningen. Jag såg inte allt, men det jag såg var bra. Förutom den sista filmen. Festivalen var rekordliten. Ibland flera personer bakom försäljningsdisken än i biosalongen. De visste inte hur de skulle göra med biljetterna när jag sa att jag vill se sammanlagt fem filmer och tydligen var jag den enda som såg fler än en film per dag.

De riktigt bra filmerna var Alexandra, The Actress, Nattens väktare och Dagens väktare.

Den halvdåliga filmen var Time Out. (Kanske för att jag inte orkade koncentrera mig, för att jag var hungrig och frös. Kanske för att engelska textningen var dålig och det under hela filmens gång fanns en stor ljus text om upphovsrätt över filmduken. Insåg att mitt år av ryskastudier gett mig nått. Lyckades tyda och förstå tre av de fem orden om upphovsrätt. Annars var filmen visuellt snygg.)

Inga kommentarer: