28 april 2008

sista måndagen

Nästan två månader tog det tills jag började se bekanta på stan. Människor från jobbet, huset och gymmet som jag kunde hälsa på i förbifarten. Två månader och jag kan inte förstå att jag tappat bort mig i stan en gång i tiden. Hade en rekordlång fika på jobbet idag, då jag bjöd på Pantteri och kaka.

Hade den allra bästa kvällen i huset i lördags. BBQ på balkongterassen i form av knytkalas. Interkulturella och interdisciplinära diskussioner om kulturkrockar, traditioner och seder, ätstörningar, könsroller och hushållsarbete, världsekonomin, svenska jordgubbar, finskt brännvin, tysk ekonomi, novemberdepression, finlandssvenskarna, datorprogrammering, jordbrukspolitik, import, export och framtiden. In efter kaffe och långärmat. Avsluta med att hyra Big Nothing och jag fick hjälp med att tömma mitt finska godisförråd.

Nästan två månader tog det tills jag lärde mig använda ugnen rätt. Otaliga nya klädesplagg, fyra nya handväskor, tre par nya skor. Nu vet jag var matrestaurangerna och caféerna finns. Hur domkyrkan ser ut på insidan.

Ett av rummen är nu tomt. På lördag blir mitt rum tomt. Jag vill stanna och funderar på vad som hindrar mig från att komma tillbaka i höst. Efter att jag igen umgåtts med familjen och Finlandsvänner. Jag tror inte att jag återvänder ännu i höst, men kanske sen.

Inga kommentarer: