18 april 2008

It's done

Det var mycket svårare än jag trodde. Om sexton dagar åker jag härifrån. "Det är bäst att inte boka hemresan" har jag tänkt. "Man vet ju aldrig vad som händer när jag väl är här." Idag bokade jag den. Hemresan. Båtarna hade endast lediga sviter till Åbo. Några flyg flyger inte på lördagar tydligen. Blir den älskade färjan till Helsingfors istället. "Men det blir ju helt perfekt", ropade pappa i telefon och var beredd att sätta sig i bilen genast för att möta mig.

Jag vill inte åka härifrån. Inte ännu. Äh, jag vet inte vad jag vill. Jag vill hem till min egen lägenhet. Hem till människor jag känner sen länge. Sen vill jag tillbaka. Som jag sa igår "Jag vill bo här men resa till Finland minst en gång i månaden". Det vill jag. Jag vill höra finska. Jag vill prata finska. Att dela hus med en hel massa språk gör mig yr. Jag hör turkiska som norska, franska som svenska. Det är tröttande.

Idag har jag både hemlängtan till Finland och hemlängtan till Sverige innan jag ens åkt. Dessutom har jag stegring, muskelvärk och ont i halsen. Blä.

Inga kommentarer: