6 april 2008

hem ljuva hem

Det är härligt att komma hem och det är härligt att komma hem. Jag har tydligen lätt för att känna mig som hemma.

Igår beklagade jag mig över att det inte finns ordentlig jogurth hemma i affärerna (och tänkte på affärerna i Sverige). Imorse sa jag att det kommer att vara skönt att få komma hem. Sedan steg jag av flygplanet i Arlanda och när jag närmade mig den sista rondellen kände jag att jag var hemma, trots att jag startade min resa från Finland.

Det var skönt att stiga av bussen i Helsingfors i torsdags. Gå längs gator jag gått otaliga gånger. Jag blev glad av att höra finska, av att se bilar gasa extra när de närmade sig ett övergångsställe, av att se människor som inte alla hade smala byxben upprullade eller svarta tights med en för kort tunika eller gråmelerade kollegebyxor med muddar och högklackade stövletter till, jag blev glad av att se tuulipukun och vinglande gubbar med plastkassar.

Idag var det skönt att stiga av flyget på Arlanda. Jag blev glad av att höra svenska överallt, glad när bilar stannade för att låta mig gå över även om de skulle ha hunnit och jag blev glad av att äta middag i köket med skåningen och tysken som sällskap.

Gladast är jag ändå för att jag nu har förnyat salmiaklager i Uppsala (och för att jag fick träffa kompisar, familjen och äta riktig jogurth). Och riktigt lite hemlängtan har jag oberoende av var jag befinner mig.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Känner så igen mig. Du har väl - som jag (och många andra) - rötterna fast förankrade i tomma intet, så som du flänger och far. Det blir med tiden allt mera ointressant att ha bara ett hem som känns mest äkta. Det räcker bra med ett i taget. Ett just nu.

Börjar t.ex. till min förvåning se en poäng i att flytta bort från bloggen.fi jag med...
Det blir bl.a. tradigt i längden utan eget sökbart bloggarkiv.

Sköt om dig hursomhaver.

när det börjar sa...

Rotlöshet är befriande och hemtrevligt har jag kommit fram till efter några dagars betänkande. Jag har tvivlat ibland. Inte tvivlat för att jag saknat något bestående, men för att det antas att man ska ha något bestående och folk frågar "men hur känns det nu att åka bort hemifrån". Och precis som du säger, det räcker med ett hem i taget. För något år sedan hade jag något bestående, hugget i sten - vi två ska alltid bo här i samma lägenhet i samma stad tillsammans, kanske åka bort en vecka per år för att se ett annat land - jag fick svårt med andningen. Jag behöver fler än en vecka per år.

Det finns flera fördelar med flytt, både i cyberrymden och annars. Fler fördelar så länge man inte flyttar för att fly något som egentligen inte går att fly. Fly är något helt annat.

Sköt om dig du också.