13 april 2008

film

Jag har tittat på film. Precis som vanligt alltså.


Jag har nyligen sett:


Ett hål i mitt hjärta var Lukas Moodysson som gått ett steg vidare från Lilja 4-ever. Jag mådde illa. Det här är helt enkelt inte en film du skall älska men det betyder inte att den är usel. Snarare långt ifrån usel. En av de få filmer jag sett den senaste tiden som fastnade kvar.

Fröken Sverige tyckte jag om. Den var må-bra, lite tänk-efter och det fanns några riktigt bra replikväxlingar. Och så råkar huvudpersonen Moa ha ett såntdär hem jag också vill ha.

Garden State var också riktigt bra. Ibland snygg, ibland rolig, ibland sorglig, ibland guldkorniga repliker.

Harsh Times var bara suverän. Intensiv och jag behöver se den flera gånger.

Underbara älskade kändes väldigt svensk. Visst den var snygg, visst den var trevlig och gjorde ont på samma gång, men jag orkade knappt se den till slut. Jag hade kanske hoppats på något mera, något större, något snabbare, kanske jag bara var på fel humör.

Hata Göteborg kan helt enkelt ses flera gånger, men inte för många gånger. Ska prova på en andra gång så småningom.

Sandor Slash Ida är en ungdomsfilm. En svensk ungdomsfilm, som var väldigt nära gränsen till dålig. Och jag vill inte säga att jag är för gammal för den. En bra ungdomsfilm ska vara bra i alla åldrar.

The Chumscrubber är en såndär riktigt bra mörk komedi som jag inte fattar varför jag varken sett eller ens hört talas om innan jag råkade se den. Finns numera på min "se-igen-lista".

I kö står bland annat:
Du Levande, Du och jag, Pusher, I shot Andy Warhol, Fyra Nyanser av Brunt, Linas kvällsbok, Juno, Into the Wild, Bad Education, Criminal Lovers, Tjenare Kungen, The Royal Tennenbaums, Run Fat Boy Run, The Darjeeling Limited, La Vie En Rose och A Short Film about Killing.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Linas kvällbok är dålig. Eller så var jag på dåligt humör. Eller så var boken så bra att jag när jag sen såg filmen inte kunde tycka om den.

Anonym sa...

tillägg: och hej, varför informerade jag dej om det där egentligen...

Anonym sa...

Du är rolig :)

Och jag ska se den iaf (för om någon säger att någonting är dåligt så vill ja se den ännu mer). Har inte läst boken, så jag är kanske på säkra sidan. Å andra sidan hade jag inte heller läst Sandor Slash Ida och tyckte ändå den var crap.