30 april 2008

inlägg i serien: sånt man funderar på halv sex på morgonen

Gick hemåt genom ett ganska tomt Uppsala halv sex i morse. Förvånandsvärt pigg. När jag gick förbi gravgården slog det mig. Det heter kanske inte killikillikill utan killekillekill. Definitivt inte kilikilikili som jag trott innan. Det kommer ju från att killa. Naturligtvis. Men varför säger man inte kittikittikitt, från kittla? Och på finska kittlas man med kutikutikuti, som kommer från kutittaa, kittlas. Ha! Smart man är tidigt på morgonen efter en sömnlös natt. Väl hemma hittade google 74 träffar för killikillikill, 88 träffar för killekillekill och 210 träffar för kutikutikuti. Så nu behöver jag inte fundera på det mera.

En annan sak som jag funderade över är dam- och herrcyklar. Varför har herrcyklar en stång? För att göra cykeln stadigare? Men behöver inte damcykeln vara stadig? För att damer antas cykla med kjol och stången då är ivägen? Men förklarar fortfarande inte stången. Nån som vet?

Inga kommentarer: