28 oktober 2008

på väg till jobbet

Jag ledde cykeln uppför backen.

Jag tänkte: Hur var det nu igen? Var det så att man skulle svara att det finns lika många uppförsbackar som nerförsbackar i Finland om någon frågade "Hur många uppförsbackar och nerförsbackar finns det i Finland?". För frågan är väl menad som en komppakysymys där man automatiskt börjar fundera på antal? Men hur ofta händer det egentligen att frågan ställs? Och vad är egentligen komppakysymys på svenska? Guppfråga? Gropfråga? Nä, komppa är ju varken grop eller gupp. Vad tänker jag egentligen? Trick question. Trickfråga? Nä. Men hur är det egentligen? Finns det verkligen lika många uppförsbackar som nerförsbackar? Tänk om landet lutar på något sätt så att det måste finnas en uppförsbacke mer. Äsch. Vad håller jag på med? Nu glömde jag att jag redan kommit uppför backen och kan igen sätta mig på cykelsitsen och rulla neråt.

Jag cyklar nerför backen.

Jag tänker: Kuggfråga. Det är såklart en kuggfråga. Men komppa, trick och kugg? Hur går det egentligen ihop? Och ja, nu minns jag ju nog. Om backen går uppför eller nedför beror på var man som betraktare befinner sig. Det var ju därför de alltid är lika många.

Det här kommer att bli en lång arbetsdag.

Inga kommentarer: