21 oktober 2008

att turista i Köpenhamn


Tog en sväng via kyrkogården.

Cykel bredvid cykel på cykel på cykel bakom cykel vid en station.

En gubbe i Kungen Haven - The King's Garden.

Nyhavn som påminde en del om Bryggen i Bergen.

Först såg jag turistgrupperna, sedan såg jag den Lilla Sjöjungfrun.

Amalienborg och andra turister.



Besökte Fristaden Christiania. Visste inte vad jag skulle vänta mig. Diskuterade turistmål med en dansk på konferensen, berättade att jag tänkt besöka fristaden och hon förstod inte varför jag ville göra det, eller varför konferensarrangörerna tipsat oss extra om det tillsammans med Vikingamuseet. Annoslunda kan man definitivt säga att det var.

Konstmuseet Arken en bit utanför Köpenhamn. Hade två helt otroliga utställningar; surrealism samt Picasso och kvinnorna.

Jag tog en promenad vid Kastellet två gånger, eftersom jag första gången inte visste att den lilla sjöjungfrun fanns där.

En av många kanaler (och kanalbåtar).



Utställningshall efter utställningshall, våning efter våning i Nationalmuseet.


En och annan skulptur med och utan huvud i Ny Carlsberg Glyptotek.

Bygga slott av Lego på Rådhusplatsen.

I något skede kommer det en vägg emot när det gäller hur många stilleben jag orkar titta på och jag helst vill springa blundande genom hela museet. Här besöker jag Statens Museum for Kunst.


Därtill såg jag Jesper Just-utställningen i Nikolaj Kunsthall. Jag promenerade, såg en kyrka, tänkte se en kyrka, nog måste man väl gå in i en kyrka vid varje stadsresa? Gick in i kyrkan och konstaterade att de gjort om hela kyrkans bottenvåning, torn och hela faderullan till en konsthall och att de just nu råkade ha en videoutställning som jag jättejättejättegärna ville besöka.

Inga kommentarer: