6 mars 2013

tala är silver, lyssna är guld

När det gäller böcker är jag oftast en typ som slutar läsa rätt fort om jag inte fastnar, till skillnad från en typ som läser klart böcker den påbörjar. Det samma gäller podcastar, har jag upptäckt. Jag lyssnade på ett halvt avsnitt Filip & Fredrik men slutade. Jag lyssnade på ett halvt avsnitt Alex & Sigge men slutade. Jag lyssnade på ett och ett halvt avsnitt WTF with Marc Maron men slutade.

Så vilka lyssnar jag på?

Fram med anteckningsboken, här kommer tipsen:

1. Bitch Radio. Feminiska perspektiv på en massa olika saker.
Här om hiphop och sexuellt våld och våld i hemmet, här om funktionshinder och nätet.

2. Mediespanarna. Intressanta diskussioner med forskare.
Man kan till exempel lyssna på programmet om självskada med etnologen Anna Johansson eller om Tanten som uppfostrare, objekt och kulturbärare med etnologen Marianna Liliequist. Av de avsnitt jag hittills lyssnat på kryllar det av etnologer och någon litteraturvetare. Sånt gillar jag.

3. Writing Excuses. Om skrivandet. Mycket bra om skrivande.

4. Värvet. Långa fina intervjuer.
Mina favoriter är avsnitten med Bodil MalmstenLo KauppiJonas Hassen KhemiriHanna Hellquist och Johanna Koljonen.

Vad har jag missat?


1 kommentar:

Erik sa...

Vad kul att du lyssnar på Mediespanarna. Jag tycker du ska testa "Fan va fittigt" (om du inte redan hunnit upptäcka dem): https://itunes.apple.com/se/podcast/fan-vad-fittigt/id576490194?mt=2