21 mars 2013

att vara lite nervös kan vara bra

"Nä", sa jag tidigare idag när Mia frågade om jag var nervös inför kvällens poetry slam. Då var det sant. Det var också sant i förmiddags när jag satt hos frissan och hon frågade samma sak samtidigt som hon blonderade mitt hår och färgade det rosa, turkost och lila.

Senare gick jag hem i strålande solsken, funderade på hur jag skulle rädda den sämsta och nyaste av dikter jag skrivit. Kom inte på något. Funderade om jag i alla fall borde försöka skriva något tvåspråkigt eller finskt, men tänkte att jag knappast skulle lyckas eftersom jag redan gjort en massa försök under helgen. Det var då jag blev nervös. Riktigt nervös. Så nervös att jag när jag kom hem översatte en av de dikter som inte fungerade så bra ifjol (kanske på grund av svenskspråkiga ordvitsar) och karvade bort ordvitsar som inte gick att översätta.

Det är här jag sitter nu. Mindre nervös. Bara lite nervös. Passligt nervös, hoppas jag.

4 kommentarer:

Mia Skrifver sa...

Hej! Du har ju håret. Snygghåret. Finns inget att vara nervös för när man har håret i skick.

Jolin sa...

Lycka till! Du är suverän!

HQ sa...

Ja, jäklar i min lilla låda! Bra jobbat!

när det börjar sa...

Hujsiga saker!