9 februari 2011

dagens måltid

Jag är som med mat, som jag oftast är med kläder. Jag byter inte klädsel varje dag.

I måndags tillredde jag lyxmiddag till mig själv: sparris, pilgrimsmusslor, färska fikon, getost, pretzel.

I tisdags åt jag: pretzel till frukost och sparris och en pilgrimsmussla till middag.

I dag åt jag: sparris, färska fikon, getost.

Imorgon äter jag förmodligen: sparris

Det är trevligt att äta gott flera dagar, lite mer sorgligt att jag oftast köper för mycket mat i affärer där jag handlar vid fiskdisk, köttdisk, bröddisk eller ostdisk endast för att jag skäms över att endast handla för en person. En tunn skiva getost, tack. En pretzel, tack. En laxmedaljong, tack. En bakelse, tack. En biff, tack. 200 gram malet kött, tack. Två skivor hamon serrano, tack. Den skamkänslan är något jag gärna arbetar bort.

Inga kommentarer: