20 maj 2008

böcker

1. Vilken bok läste du senast?
Mig äger ingen av Åsa Linderborg och innan dess Döden och pingvinen av Andrej Kurkov.

Jag vet att Mig äger ingen är självbiografisk. Jag vet att den ska vara självbiografisk. Samtidigt dunkade hela tiden uttrycket show don't tell i bakhuvudet på mig. Boken var okej, den kunde ha varit otroligt bra. Nu var den inte otroligt bra.

Döden och pingvinen
var den första ukrainska boken jag läst. "Ett litet tragikomiskt mästerverk", skrev Daily Telegraph "Den gravallvarliga tonen fungerar perfekt och läsaren måste vara hårdhjärtad för att inte bli rörd av Viktors relation till sitt ovanliga husdjur", skrev The Times. Och jag kan bara hålla med.

2. Vilken bok ska du börja på härnäst?
Skulptrisen av Minette Walters. Efter det ska jag se om jag får tag på Fältstudier i ukrainskt sex av Oksana Zabuzjko.

3. Är det övervägande manliga eller kvinnliga författare i din bokhylla?
Jag tror att det är kvinnliga, inget jag eftersträvat visserligen. Det har bara blivit så.

4. När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar, eller tänker "nu har jag kommit en fjärdedel", "en tredjedel", "hurra! hälften!" osv?
Tänker inte hurra! hälften! men nog en fjärdedel, en tredjedel.

5. Hur väljer du vilka böcker du vill läsa? Ex. omslag, tips från vänner, recensioner, topplistor, bloggar osv?
All of the above. Dessutom har jag vänner och bekanta runt om i världen som överraskar mig med böcker. Rätt ofta ligger det böcker i min post som någon läst och tänkt att jag borde läsa. Har läst mycket som jag knappast skulle ha fått tag på om jag gått till biblioteket eller bokhandeln.

6. När blir en bok för lång?
När den är tråkig. Meningslöst tråkig.

7. Läser du lika gärna på engelska (om det är originalspråket) som på svenska?
Ja. Eller speciellt vissa författare. En av mina favoritförfattare är Chuck Palahniuk och han läser jag endast på engelska. Har det senaste året haft som mål att läsa mer finlandssvensk och svensk litteratur.

8. Vilken bok kände du senast att du var tvungen att försöka övertala ALLA dina vänner att läsa?
Många. Black and Blue av Anna Quindlen, My Sister's Keeper av Jodi Picoult, alla Chuck Palahniuk-böcker, de flesta av Douglas Coupland's böcker.

9. Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig? I så fall, när ger du upp?
Inga problem att göra det. Men ibland läser jag en bok till slut för att den är dålig och jag vill se vad som gör att boken är så dålig.

10. Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla, och vilken finns inte alls?
Det finns inga historiska romaner, inga självhjälpsböcker, knappt någon fantasy eller sci-fi. Chic lit är överrepresenterat, vilket är synd eftersom jag helt tröttnat på att läsa dem. Det finns också mycket thrillers. Grafiska romaner, finlandssvenskt, poesi och antologier har ökat markant den sista tiden.

Inga kommentarer: