31 januari 2011

on the radio uh oh, on the radio uh oh*

Jag har ett dilemma.

På tisdagmorgon ska jag ge boktips i radion. En nyutkommen bok och en äldre bok, båda ska finnas tillgängliga på svenska. Aningen lustigt är det eftersom jag inte läst så mycket den senaste tiden som jag brukade göra. Jag vill tipsa om något riktigt bra och något som inte är helt självklart. Utrensning av Sofi Oksanen var bra, men alla har redan hört om den.

The Room (på svenska Inlåst) av Emma Donoghue ska jag tipsa om. Böckerna ska jag ta med till radiostudion, men det är omöjligt eftersom mitt exemplar är utlånat. Vilket ju måste vara det sanna tecknet på att det är en bok jag vill rekommendera.

Sedan den äldre boken. Den är svårare. Tänkte först The Bell Jar (på svenska Glaskupan) av Sylvia Plath. Läste den under gymnasietiden, hade ett föredrag om den, har köpt flera exemplar av den. Men: Plath. Jag kan inte uttala det ordentligt. Så vad tipsar man då om för äldre favorit? Märta Tikkanens bok Århundradets kärlekssaga är lättare att uttala.


* Reginas Spektors låt On the Radio.

2 kommentarer:

Jessica sa...

Mycket bra val med Inlåst och Århundradets kärlekssaga! Heja Lotta! Och jag tycker också det är bra att Room är utlånad

(Har du läst The Night Bookmobile än?)

när det börjar sa...

Övertygad om att jag inte kommer att ångra mig. Det känns bra.

(Nästan. Har en tredjedel kvar)