30 januari 2011

när min söndag precis ska börja

Att leva med en diskmaskin gör underverk. Jag har alltid varit den där som äter smörgåsar som morgonmål, lunch och middag, varvat med kokt ris med burkpesto. Också om jag minns att jag en gång i tiden gjorde hela måltider när jag kom hem från jobbet. Då när det var någon annan som krävde det och det inte gick att argumentera mot.

Nu bor jag alltså med min diskmaskin och det är det bästa som hänt. Jag improviserade ihop en middag igår. Musslor, paprika, körsbärstomater, grädde, passerade tomater, färsk dragon, olivolja, chilipulver, salt. Det blev en sås till färskpasta. Det blev gott.

Någon dag innan gjorde jag hemgjord maki. Sushiriset kokt enligt alla konstens regler. Maki med gurka, avokado och mango. Innan det gjorde jag ett första försök på Rocky Road (som inte blev särskilt gott, men ätligt).

Idag äter jag gårdagens rester. Tänker på hur det här inte alls skulle handla om matlagning i allmänhet, utan mera om att jag igår gick till affären för att hämta ett paket. På vägen dit gick jag förbi ett höghus. När jag gick förbi steg en äldre tant ut och frågade om jag kunde föra hennes kuvert till en postlåda. Det gjorde jag och sedan var jag glad resten av dagen.

2 kommentarer:

Nina sa...

Haha, det där har faktiskt hänt förr! Fint men märkligt på samma gång, man undrar hur länge tanten har stått och väntat på ett lämpligt byte.

när det börjar sa...

Kanske samma tant? Väldigt fort hände det, Hann varken reagera eller säga så mycket innan jag hade kuvertet i handen och gick mot närmsta postlåda.