29 mars 2010

thanks dude!

Det är jag som är dude. Jag är också bro. För det mesta guy.

När jag började spela WoW var jag medveten om att det kanske skulle bli så. När jag gick med i guilden var jag osäker om jag skulle berätta något om mig själv. Nämna mitt kön. Vad jag jobbar med. Att en stor del av de föreläsningar jag håller handlar om internetkultur, dataspel, kön och kultur. De två manliga medlemmarna som värvde mig, kände mig. De frågade innan jag gick med hur jag ville handskas med det hela. Det jag visste var att jag inte ville låtsas vara man, men jag ville inte heller berätta att jag var kvinna, eftersom det skulle ha uppmärksammats. Jag vill vara jag och bli känd för min spelstil och spelkunskap. Jag har träffat en del av de andra guildmedlemmarna och de har kunnat konstatera att den där typen som spelar den fulaste manliga karaktären i guilden är en hon.

Men ju mer jag spelat destu mer har jag känt att jag vill rätta folk. Jag är inte någon bro. Inte direkt guy heller. Det hände rätt nyligen att jag pratade med en annan guildmedlem, bosatt i England, som jag inte pratat med tidigare. Jag gjorde en enchant till honom på grund av min profession och han avslutade vår diskussion med "thanks dude!". Då reagerade jag. Lät bli att rätta honom eftersom jag inte visste vad jag skulle säga. "No problem dudette", eller?

Egentligen vet jag inte om han är en han. Jag antar det. Skulle jag säga dude, bro eller guy till någon? Nej, jag är för medveten om att personen kan vara kvinna. Det finns kvinnliga gamers. Hittade nyss en enormt intressant inbandad föreläsning av Jonas Linderoth. Den är knappt 30 minuter lång men superintressant. Lyssna, lyssna, lyssna!

Inga kommentarer: