23 mars 2010

det ena året lik det andra, men ändå inte

I mars 2007 skrev jag:

"Det är en konst att åka färja. Eller egentligen en konst att åka färja och njuta. Stiga in i terminalen en torsdagsmorgon och känna alkohollukten färsk i kommande medresenärers andedräkt."

I mars 2008 citerade jag mig själv från år 2007 och skrev dessutom om min resa Uppsala-Stockholm-Uppsala-Kapellskär-Mariehamn-Kapellskär-Uppsala:

"I år åkte jag från Stockholm med Ålandsfärjan, lyssnade på finska fyllon till höger, svenska fjortisar som grälade till vänster. Och trubadurn. Den arma trubaduren. Försökte föra ett samtal med resesällskapet men kände mig mest sliten och trött. "Vad tänker du på?", frågade han. Och jag kunde ärligt svara att jag jag inte tänkte på nått. Jag bara satt där, stirrandes, frånkopplad."

I mars 2009 åkte jag inte till Mariehamn för litteraturdagar, istället flög jag på jobbresa till Tyskland.

Nu borde jag alltså rimligtvis skriva om min färjresa mellan Åbo och Mariehamn senaste helg. Jag orkar inte. Den var rolig. Mångdubbelt roligare att åka med vänner än ensam. Fler timmar i fun club. Roligare fun club. Och angående Mariehamns litteraturdagar kan jag säga att Susanna Alakoski var superbra. Såja. Det var årets behandling av Mariehamns litteraturdagar.

1 kommentar:

mia sa...

fun club var full med hormoner. man kunde skära med kniv... och vissa hade ju snygga jeans också. eller hur man nu ska uttrycka det där med jeans.