4 januari 2009

kanske ett nyårslöfte för år 2009

Det är något som inte stämmer. Det står i bloggen att jag ibland bloggar om litteratur. Ytterst sällan skulle jag väl snarare säga. Och visst är det konstigt. Speciellt om man sett min bokhylla (eller egentligen bokhyllor + innehåll i byrålådor och klädgarderob). Speciellt om man vet att jag är aktiv bookcrossare sedan dryga fem år. Och speciellt om man råkar veta att jag faktiskt tycker om att läsa böcker. Jag skulle till och med gå så långt att jag skulle säga att det är ett av mina intressen.

Varit ett ganska bokfattigt år. Inte öken. Men halvtorrt. Och om man kollar vad det finns under etiketten litteratur är det främst fråga om gnäll om bokrean och några böcker jag läst som jag inte gillade. Kanske det kunde bli en ändring. Så långt att jag skulle skriva bokrecensioner kommer jag inte att gå. Det är helt enkelt inte min grej. Kommer inte att bli det någonsin. Men om jag ens rabblade upp lite listor på böcker jag läst med ett par månaders intervall. Det kanske jag skulle klara av? Man kan ju alltid prova.

Och även om ingen annan är intresserad, blir det en påminnelse för mig själv. Listan över det bästa under år 2008 saknade de bästa böckerna eftersom jag helt enkelt glömt vad jag läst. Då är det illa.

Och så gillar jag listor.

8 kommentarer:

Yvonne sa...

Jag tänkte också det där att jag minns nog inte vilka jag läst under 2008. Jag bara slukar de flesta böcker, njuter av dem så länge det varar och går sen raskt vidare.

Lady of the Lake sa...

Här tas gärna emot boktips av intelligenta medbloggare - även utan desto utförligare recensioner - för jag tycker mycket om att läsa men är urdålig på att sortera bland allt som står till buds!

God fortsättning på det nya året! :-)

Sandra sa...

Jag har läst flera "höttö"böcker år 2008 och mest blev jag imponerad av John Ajvide Lindqvists "Låt den rätte komma in" (läste boken före filmen, filmen var -ylläriylläri- alldeles hemsk!) och "Hantering av odöda". Den senare handlar om zombies:) och den väckte faktiskt mycket moraliska frågor i mitt huvud. Rekommenderar båda - förutsätter dock att man tycker om vampyrer och zombies :)

Anonym sa...

Intresseklubben antecknar! (Verkligen)

Jessica sa...

Jajajaa, så ska du gärna göra! Jag älskar dessutom listor nästan lika mycket som jag älskar böcker! ;)

Mitt bokår 2008 blev konstigt nog (med tanke på Gbg alltså) extremt produktivt, slog tidigare rekord med hästlängder. Nu måste jag skaffa mig ett liv, så jag beställde en dvd-bok från CDon ;)

när det börjar sa...

Då är det väl bara att sätta igång :)

S: Jag är ingen stor fan av zombies och vampyrer, tänkte jag säga men så kom jag på att jag inte minns att jag någonsin ens påbörjat en zombiebok.

Jessica: Fanns det ett bra bibliotek där? Har ett vagt minne att du inte skulle packa med eller köpa så mycket böcker, hehe.

Anonym sa...

Du får gärna låna min zombiebok! Har den som pocket, men den ligger just nu kvar i Hfors... h. ässä

när det börjar sa...

Lånar den gärna. Men senare. Sen när jag har tid att läsa igen ;)