10 februari 2013

Kyckling á la Lotta

Så här ser en nästan slickad
tallrik ut när du ätit.
Förra veckan råkade jag hitta på ett recept.

Fem saker var förvånande:
1. Jag kockade något med fler än två ingredienser
2. Jag hittade på ett recept
3. Receptet fungerade
4: Jag skrev ner det
5. Jag gjorde det idag igen och det var fortfarande gott

Eftersom jag aldrig kommer att göra en kokbok och jag aldrig kommer att kvalificera till Master Chef Finland, så skriver jag instruktionerna här.

1. Stek mindre än 400g strimlad omarinerad kyckling (mindre än 400g eftersom du har en katt som älskar kyckling över allt annat i världen)
2. Krydda rikligt med Ras el hanout (som du så klart alltid har hemma)
3. Häll över en massa flytande honung (för så gör du alltid när du steker kyckling)
4. Lägg i lite mindre än en halv färsk chili utan kärnor (som du också alltid har hemma också om den ibland ser lite skruttig ut)
5. Skär tomater och lägg också dem i stekpannan (för det mesta du gör innehåller tomater)
6. Blanda i en burk smetana (eftersom du egentligen lade i allt för mycket chili, och för att dina föräldrar hälsat på och råkade lämna en burk i ditt kylskåpet. Härefter köper du alltid själv en burk)
7. Låt puttra, salta.
8. Ät med ris.


Inga kommentarer: