15 januari 2013

Satuhäät och klass

Helt plötsligt tänker jag på klass hela tiden.
Jag vet inte vad det beror på. Eller jag har en teori, och jag har ett annat blogginlägg som håller på att växa fram i bakhuvudet. Men ja, klass. Det är inget jag brukar tänka på. Eller inget jag brukar väldigt aktivt tänka på. Tror jag.

Jag såg på Satuhäät för någon dag sedan. Tidigare hade jag bara sett korta sporadiska snuttar. Eftersom det har varit en del diskussioner om programmet på olika sociala medier tänkte jag att jag skulle se på det. Ville se vad det var för ett spektakel som ofta citeras.

Det handlade om människor. Vanliga människor. Vanliga människor med vanliga liv, som gifter sig. Bröllopet filmas och visas i tv. Andra människor tittar på tvprogrammet och tycker att det är roligt, sjukt. Andra människor tittar på programmet och skäms å bröllopsparets vägnar.

Och jag skäms. För att människor som är med i programmet sedan får stå ut med hemska kommentarer. Jag tänker mig att det handlar om att se ner på andra samhällsklasser. Att få se ner på andra samhällsklasser, så länge de är fråga om att titta neråt. Såna man kan skratta åt. Och så tänker jag på bröllop i min släkt. De har varit/är som de i programmet.

Liknande tankar har jag haft när jag sett tv-programmet Muuttajat. Vanliga människor som flyttar, filmas och visas i tv. Sedan skriver folk om deras hemska och billiga möbler, horribla inredningar på sociala medier. Jag antar att de som deltar i programmet får gratis använda flyttfirma, eller rabatterat pris. Alltså kan man också tänka sig att personer som annars inte skulle ha råd med flyttfirma medverkar.

3 kommentarer:

Jessica sa...

Intressant! Jag tror du är inne på nåt här, men eventuellt är ditt sampel lite för litet, ibland är det nog också lite ovanligare (läs: rikare) människor som gifter sig, med supermånga gäster och kunnon fancy, d.v.s. folk ur en högre samhällsklass. Och i programmet "Sydänääniä" (om att vänta och få barn) var ett av de mest "omdiskuterade" programmen en som födde hemma - i Eira, d.v.s. också högre samhällsklass.

Sen har jag såklart sagt/tänkt småelaka saker om människor i programmet själv också, men då mer om vad människor säger (t.ex. gårdagen "Vad du är vacker - för en gångs skull"). Och blev förvånad när jag kollade hashtaggen #satuhäät på Twitter, där kan folk faktiskt vara riktigt elaka!

när det börjar sa...

Jo, borde nog samla in lite mera material. Kom sen också på att det i Muuttajat en gång handlade om en familj som flyttade upp sig från bra till ännu bättre. Intressant med Sydänääniä också. Såg en massa kommentarer på Twitter också. Där var hemskt. Och på olika forum på nätet.

när det börjar sa...

Och nu var det ju väldigt störande att jag varken fyllde på blogginlägget genast efter eller svarade genast på kommentar. För nu har jag så klart glömt det där andra jag tänkte. Men kanske jag lär mig att vara lite aktivare.