14 september 2009

musik & 00-talet

Tidskriften Novell har bett kända musikmänniskor att göra en lista på sina 100 favoritlåtar från 00-talet. Listorna sammanställs och de börjar om några dagar avslöja en låt per dag.

Jag älskar listor. Jag lyssnar ganska mycket på musik. Jag gjorde en egen lista.

Vad jag lärde mig:
- jag kan omöjligt rangordna dem, det var tillräckligt svårt att välja vilka som skulle få vara med bland 100 bästa, det blev i alfabetisk ordning istället.
- jag lyssnar inte bara på musik från det senaste året
- jag lyssnar mer på finsk musik än jag trodde
- jag lyssnar mindre på svensk musik än jag trodde
- jag lyssnar på mer rock än jag trodde
- jag kan finjustera hur länge som helst
- det är tillfredställande att syssla med listor
- jag blev tvungen att begränsa mig till tre låtar per artist för att den inte skulle bli löjligt centrerad runt ett fåtal artister

om man har Spotify kan man lyssna på min lista här (låtarna i kursiv finns inte på Spotify).

Listan:
2012 - Gossip
Again & Again - The Bird and the Bee
Allt som är ditt - Säkert!
Alone Together - Marit Begrman
And I Found This Boy - Maia Hirasawa
Anna - Hello Saferide
Atlas - Battles
Blue Orchid - The White Stripes
Body and Soul - Tori Amos
Bounching Off Clouds - Tori Amos
By the Grace of God - The Hellacopters
Candy - El Perro Del Mar
Candylion - Gruff Rhys
Carry Me Home - The Hellacopters
Cliffhanger - Britta Persson
Coin-Operated Boy - The Dresden Dolls
Dance with Me - Nouvelle Vague
Date with the Night - Yeah Yeah Yeahs
Ddiamondd - Battles
Det kommer bara leda till nåt ont - Säkert!
Dirty Dancing - Frida Hyvönen
Ditt kvarter - Säkert!
Dry off your Cheeks - Jamie T
E18 - Detektivbyrån
Eet - Regina Spektor
Every You Every Me - Placebo
Everyone Else in the World - Stina Nordenstam
Fidelity - Regina Spektor
First Day of My Life - Bright Eyes
Fold - Archive
Forever Doesn't Live Here Anymore - Marit Bergman
Foundations - Kate Nash
Funny Little Frog - Belle and Sebastian
Gatekeeper - Feist
Going to Town - Rufus Wainwright
Gotta Leave My Troubles Behind - Miss Li
He Keeps Me Alive - Sally Shapiro
Heartbeats - Jose Gonzales
Hide and Seek - Imogen Heap
Hitten - Those Dancing Days
Homecoming - The Teenagers
How to Save a Life - The Fray
I Try - Macy Gray
I'm Good, I'm Gone - Lykke Li
Jag saknar dig - Emma Nordenstam
In the Sign of the Octopys - The Hellacopters
I Will Kill Her - Soko
Kill Rock 'n Roll - System of a Down
Kim & Jessie - M83
Kiss Me Again - Jessica Lea Mayfield
Kiss with a Fist - Florence + The Machine
Knights of Cydonia - Muse
Koka-kola Veins - The Tough Alliance
Lauren Caught My Eye - The Crash
Let's Make Love and Listen to Death from Above - CSS
Like a Fading Rainbow - Jenny Wilson
Lonely Day - System of a Down
Lost Boys - The 69 Eyes
Lua - Bright Eyes
Meds - Placebo
Mercy - Duffy
Minus Celsius - Backyard Babies
Missed Me - The Dresden Dolls
No One's Gonna Love You - Band of Horses
Once and Never Again - The Long Blondes
Once I was a Serene Teenage Child - Frida Hyvönen
Over my Head - Gentleman Reg
Overdosing with You - Billie the Vision and the Dancers
Release Me - Oh Laura
Rich - Yeah Yeah Yeahs
Rock Me Now - Metric
Run to the Hills - Hellsongs
Samson - Regina Spektor
Sane - Archive
Searching - Hanne Hukkelberg
See the World - Gomez
Sell Your Body (to the Night) - Turbonegro
Sheila - Jamie T
Smokers Outside the Hospital Doors - Editors
Solta O Frango - Bonde Do Role
Song No. 6 - Ane Brun (feat. Ron Sexsmith)
Sprout and the Bean - Joanna Newsom
Summer Time. The Roughest Time - Jenny Wilson
Surupuku - Timo Rautiainen & Trio Niskalaukas
Sweet Marie - Timo Räisänen
Tallulah - Sonata Activa
The Funeral - Band of Horses
The Kill - The Dresden Dolls
The Opposite of Hallelujah - Jens Lekman
The Quiz - Hello Saferide
The Wooden Chair - Jenny Wilson
This Piece of Poetry is Meant to Do Harm - The Ark
Transylvanian Concubine - Rasputina
Trophy - Bat for Lashes
We're Going to Be Friends - Jack Johnson
Weballergy - Sonata Arctica
You are not my Boyfriend - Britta Persson
You Know I'm No Good - Amy Winehouse
Young Folks - Peter Bjorn and John

6 kommentarer:

Sandra sa...

Hur länge tog detta? Jag skulle troligtvis aldrig klara av det, skulle kanske behöva en hel helg på mig. Jag har alldeles för mycket musik och dessutom en massa MP3s.. Men måste också konstatera att du och jag har inte mycket gemensamt i musikväg! Hittade bara några enstaka som jag känner igen (och tycker om:)! Och den här jädra arbetsdatorn (yes, läser din blogg på arbetstiden;) vill inte tillåta din playlist på Spotify...

när det börjar sa...

Jag vågar inte ens gissa hur länge det tog. En hel helg. Minst. Lite lättare blev det eftersom jag använder last.fm (sedan 2005) som automatiskt trackar all musik jag spelar via datorn och iPoden.

Vad lyssnar du på? RnB? Madonna och Bo Kaspers orkester minns jag. BKO borde förresten finnas på min lista, kom jag på nu.

Sandra sa...

På senare tider har det blivit mycket latin- och dansinspirerat (salsa, rumba, tango), world. Nyheter för mig: electronica och chillout! Tidigare blev det ganska mycket mainstream pop, rock samt rn'b. I morse när jag vaknade och slog på radion, var Madonnas nya låt Celebration det första jag hörde. Blev genast på bra humör:)

Sandra sa...

.. och fick din spotifylista att funka på hemmadatorn (skulle dock behöva högtalare) medans jag städade:)

Hannah sa...

Lotta, tack för listan, jag lyssnar. Jag uppskattar verket! Min lista skulle nog synkka med din vid fler än ett tillfälle.

Lotta sa...

Hannah: Och jag är rätt övertygad att det är du som tipsat om några av grupperna. Tack för det!