1 september 2009

Gunnar och andra böcker

Det känns väldigt sorgligt att jag inte läser så mycket böcker. Skönlitterära böcker, alltså. Sorgligt är kanske fel ord. Men det känns som om jag missar en hel massa. Bra böcker, alltså. Jag orkar helt enkelt inte läsa så mycket skönlitterärt. I alla fall inte så mycket som jag tidigare gjort. Jag tänker att jag skall skärpa mig. Tänker att jag vill ju egentligen läsa. Sedan börjar jag på någon bok. Tröttnar. Börjar på nästa. Tröttnar igen. Nu har jag fyra böcker på gång och ingen av dem får jag ett slut på. Jag hinner glömma vad jag läser. Jag kan inte ens säga att det skulle vara dåliga eller ointressanta böcker. Jag bara orkar inte läsa när jag kommer hem från jobbet. Inte så konstigt, på sätt och vis. Jag läser vetenskapliga texter och böcker i mängder. Men det är ändå inte samma sak.

Gunnar av Bob Hansson läste jag från pärm till pärm. Jag blev ganska kär i Gunnar.

Inga kommentarer: