16 september 2013

ingen rätt rubrik

Men det är inte sommar. Det är måndag. Jag sitter igen i arbetsrummet i Åbo. Bredvid mig har jag en matlåda där det ännu ligger några beska morötter. Jag har skickat iväg text för översättning, bläddrat i tidning, läst seminarietext, skrivit mejl, skrivit ansökan om pensionsförsäkring, bokat en resa till Malmö, skrivit reseräkning, ringt och mejlat försändelseföretag utan att få svar, öppnat förra veckans post. Solen lyser plötsligt in genom fönstret, jag bländas. Tittar ut på de gula björkbladen som ligger på marken. Det är strumpväder, rockväder. När jag cyklade till jobbet räknade jag 13 cyklister med hjälm och 32 cyklister utan. Förra veckan köpte jag ett nytt vykort jag ska tejpa upp på väggen.

2 kommentarer:

FeedtheFeet sa...

Långärmat och rock. Första gången på väldigt länge jag har långärmat i klassrummet. Det var varmt men bestämde mig på morgonen att det nu är höst.

när det börjar sa...

Det var vår fel. På lördag sa vi att vi skulle ha den sista sommardagen nere i Snappertuna.