28 maj 2013

efter att jag överlevt helgen

För det första: Vinnaren var riktigt bra. Överlag lade jag märke till att det var flera som var mera teater än jag varit med om tidigare.

För det andra: 14 timmar på tåg under en helg är för mycket. De första sju timmarna var nervösa och de resterande sju var syrebrist, hetta och trötthet.

För det tredje: Jag var glad, nervös, besviken, chockad, upprörd, pirrig, utsliten. Hela känsloregistret gick jag igenom. Det gick bra. Det gick dåligt. Det var roligt. Jag har aldrig tidigare fått så låga poäng och föll ur finalen genast. Fick hejarop av folk som följde med via nätet. Brorsan filmade men jag har ännu inte vågat se på den. Jag var besviken för att jag inte klarade av att poetryslama på finska utan papper.

För det fjärde: Kuopio är väldigt fint. Det var varmt. Det var sommarstad.

För det femte: Jag visste att humor bland annat skiljer sig mellan kulturer och geografi. Men ändå  var jag inte alls beredd på att min text inte skulle upplevas som rolig. Jag har blivit van vid att publiken skrattar eller fnissar när jag läser dikten i Åbo.

För det sjätte: Det var ungefär allt jag har att säga just nu.

För det sjunde: Kan jag tillägga att det blev en kombination av shorts från en bild, kavaj från annan bild och piffig blus som inte fanns på någon bild. Var för varmt med byxor när andra låg i bikini och solade.





2 kommentarer:

Mia Skrifver sa...

Det är väl lite det att man ska egentligen helst ta för givet att ingen kommer att skratta. Men jag tycker att det är väl skit samma hur det gick. Huvudsaken var väl att ha gjort det. Bra jobbat!

när det börjar sa...

Jo, ska vara utgångspunkt nästa gång. Och hoppas att jag får göra det flera gånger, och där.