22 mars 2012

saker man betalar för

Det är inte en dans på rosor att bo i ett hus utan summer, dörrkod eller dörrklocka. Nu har jag varit hemma i tre timmar och tjugo minuter, väntande på ett paket med kattmat så att det räcker för ett år eller så. Eftersom jag ännu inte har fått min sommarbil till Åbo så var jag så pass smart att jag beställde maten från ett ställe med hemtransport. Super, kunde man tycka men så är det ju så att jag råkar bo i det här huset.

När en vecka gått började jag misstänka att de glömt bort min beställning. Den var inte glömd. Istället hade de inte tänkt tanken att ringa mig på numret som jag uppgett i och med beställningen. Och när de inte kom in i huset körde de paketet till posten i stället för upphämtning. Torrfoder för två katter för en längre tid är rätt tungt och otympligt. Inget jag fraktar på cykeln. När jag sedan ringde posten för att kolla hur det var med paketet, lovade de köra hem det till mig, någon gång mellan 17 och 21, om jag betalade 9,20€.

Lärdom 1: om jag beställer maten från nätet kan jag lika bra köpa från det billigaste stället utan hemtransport.

Lärdom 2: om jag trots allt beställer från ett ställe med hemtransport, måste jag vara hemma dygnet runt de närmaste veckorna och helst av allt stå vid ytterdörren.

Lärdom 3: om jag bloggar om det kommer paketet snabbare. Ungefär i det skedet då jag skrev den andra lärdomen ringde min telefon då de meddelade att de var vid ytterdörren.



2 kommentarer:

Mia Skrifver sa...

Kan du inte inrätta nånslags sån där filburksgrej med snören mellan som de kan ropa i? Skulle vara lite mysigt att få testa. Till inbördes tillexempel.

när det börjar sa...

Vi ska se vad jag kan skramla fram.