4 mars 2012

film x 9

Man hinner se rätt många filmer när man sitter 54 timmar på flygplan/flygplatser. Som tur är har jag nästan bara sett filmer som fått riktigt bra betyg:

Melancholia fick ursprungligen fyra stjärnor av fem möjliga. Nu, senare tror jag att den egentligen borde ha fått en femma.

Drive gav jag också en fyra. När jag skriver det här minns jag inte riktigt så mycket om den. Den måste ha varit bra, varför minns jag inte, vilket egentligen är väldigt typiskt mig. In genom ena ögat och ut genom andra.

Apflickorna minns jag. Jag minns också att jag vill se den flera gånger. Kunde användas till att analysera flickskap, vilket också gäller Turn me on, dammit

  We Need to Talk About Kevin är filmen som jag hur länge som helst tänkt läsa som bok. Jag är rätt säker på att jag till och med har den i min bokhylla. Blev istället film före bok och därmed(?) ger jag också den en fullpoängare. Men jag SKA läsa boken, precis som jag också SKA läsa One Day, som jag också har i bokhyllan, ännu inte läst men nog såg nyligen som film.

 Annat jag sett som inte var mindblowing, men helt okej eller över min förväntan, eller precis vad jag behövde just då: Crazy Stupid Love och NedsMoneyball överraskade mig. Läst att den är rätt bra, blev misstänksam när jag märkte att den handlade om baseball, men sista slutligen var den helt okej.

4 kommentarer:

Jessica sa...

Ser framemot att se Kevin-filmen, läste boken för länge sedan men den stannade verkligen kvar (även om den för vissa varit lite svår att komma in i, Shriver har ett superbt språk men man fattar inte alla ord). Har dock förstått att man typ genast i filmen får reda på det som själva boken slutade med, så det är ju lite jännä

när det börjar sa...

Måste erkänna att jag helt glömt vad den skulle handla om och jag var så flygkomaig eller ouppmärksam att jag helt missade att man fick veta det i början. Blev en enorm överraskning för mig. Kanske det är tydligare om man läst boken?

Jessica sa...

DP-Helena bloggade bra om filmen i dag, nu när vi dessutom hittat biobiljetterna igen ser jag framemot att filmen hittar också till finländska biografer..!

när det börjar sa...

Ja, se den! Mycket bra blogginlägg om filmen förövrigt.