26 juni 2011

samt kylskåpsljud

Det är aldrig tyst. Det är fåglar, som jag inte ser förutom de två svanarna jag såg i havsviken på midsommarafton och några trastar jag såg för några dagar sedan men inte minns om jag såg här eller i Åbo, gräsklippare eller något som egentligen låter som en lövblåsare men det kan väl inte vara en lövblåsare för vem blåser löv på sin gräsbeklädda egnahemsgård en junidag i en småstad, bilar på andra sidan skogen, där på vägen, den som går till Hangö eller Helsingfors eller som jag körde när jag åkte till O på midsommardagen och jag försökte se om jag skulle se katterna som bor i samma hus några våningar ner. Men katterna såg jag inte. Det är tennisljud från teven för pappa har ett kanalpaket med tennis och det är tennis, tennis, tennis dygnet runt. Nästan. Egna katter som springer på övervåningen, när jag är på nedre våningen, springer i trappor, hoppar ner från fönsterbräden och upp för fönsterbräden. Och nu började solen lysa. Det är den jag väntat på. Så jag slutar skriva och tar boken jag läser ut till trädgårdsgungan, läsa och lyssna på gnisslet när jag gungar.

Inga kommentarer: