19 juni 2011

jag har läst x 2


Av blygsel blev Adele fet av Susanne Ringell, är en (den enda?) bok jag läst flera gånger. Första gången jag läste den var sommaren 2001 (fick ta en liten skrivpaus när jag förstod att det verkligen var så längesen. Återhämta mig från chocken). Jag åkte buss mellan Pargas och Åbo. Läste boken och minns att jag tittade ut genom bussfönstret och såg St. Karins centrum. Det var en sommar jag åkte buss sex dagar i veckan. En fin liken bok. Kan tänka mig att läsa den igen om några år.



Kyckling med plommon av Marjane Satrapi. Okej, men långt från lika bra som Perspolis av samma författare. Om en man som bestämt sig för att dö. Om nedräkning. Om familjerelationer och passion i livet. Jag hade lite svårt att komma in i boken och istället för att sträckläsa blev det en lång och slitsam läsupplevelse som jag bestämde mig för att slutföra.

Inga kommentarer: