9 juni 2008

walking down memory lane



Det är något speciellt med Hangö. Det är där det finns flera viktiga människor. Där jag har många viktiga minnen. Här ett blogginlägg från för ett år sedan. Samma tid, samma plats:

"Och jag minns vad vi pratade om. Jag minns vad jag sa och vad hon sa medan vi tog nytt rekord i att dricka drinkar. Vi drog ett streck på dagstidningen varje gång vi tömt glasen. Vi pratade om kärleken. Blandade apelsinjuice med brännvin och Passoa. Jag medgav att allting inte alltid är bra.

Hon sa rakkaus, jag sa kärlek, men egentligen pratade vi om vardagen, osäkerheten, grälen under ytan. Om hur det är att vara många år tillsammans med någon bara för att det blivit så.

Jag minns ungefär när vi inte längre brydde oss om att lägga isbitar i glasen, när vi spillde på vaxduken med blåa blommor och vi fnittrade. Vi dansade den kvällen på nattklubb och pratade med en man som hade en särskild passion för fjärilar. De spelade en Billy-Idol-låt och vi skickade ett gemensamt sms till honom låten påminde oss om.

Jag minns inte varför jag satt gråtande på höghusets bakgård klockan sex på morgonen. Det kan ha varit för att jag tappat bort henne, på grund av kärleken eller alkoholen.

När jag i år steg av tåget skickade jag ett meddelande till henne: "Jag är här igen. Kanske träffas i kväll?"

På kvällen gick vi till stranden. Jag åt en päronglass och hon pratade om raskaus (graviditet), äitiysloma (mammaledighet) och synnytys (förlossning) medan jag pratade om förhållanden som börjar och kärlek som tar slut. Hon berättade att hon fortfarande har dagstidningen kvar från i fjol. Att vi drack tolv Kelkka-drinkar vid köksbordet den kvällen."

Inga kommentarer: