2 december 2011

eine (inte så) kleine boklista

1. Favoritbok i barndomen?

Tror inte att jag hade en favoritbok. I något skede plöjde jag igenom Kittyböcker som om jag var besatt. Det var jag också, i och för sig.


2. Vad läser du just nu?
I havet finns så många stora fiskar av Sara Lövestam. Är lite över halvvägs. Total fastnat i Spill och överväger att snart ge upp.


3. Vilka böcker har du reserverade på biblioteket?
Ingenting. Varken skönlitterärt eller facklitteratur.


4. Dålig bokvana?
Att köpa böcker och inte läsa dem förrän 3, 5, 10 år senare, eller aldrig.


5. Vad har du för tillfället hemlånat från biblioteket?
Två e-böcker i iPhone: I havet finns så många stora fiskar av Sara Lövestam och Kerstin Ekmans Grand final i skojarbranschen.

82(!) fackböcker från universitetsbiblioteket.

Två seriealbum, en novellantologi och en novellsamling som alla är försenade på stadsbibban (ikväll ska jag lämna tillbaka dem och betala straffavgifter, gulp).


6. Har du en läsplatta?
Nej, nöjd med att läsa på iPhone.


7. Föredrar du att läsa en bok åt gången eller flera på en gång (slalomläsning)?
En åt gången. Jobböcker läser jag alla på en gång, utan att egentligen läsa någon från pärm till pärm.


8. Har dina läsvanor ändrats sedan du började blogga?
Nej, inte alls. Eller egentligen jo. Har minskat. Innan jag bloggade var jag väldigt aktiv på ett internationellt bokforum. Då läste jag massor. När jag började blogga aktivare, orkade jag inte hänga på forumet längre.


9. Sämsta boken du läst i år?
Tyvärr Karlstads Zoologiska.


10. Bästa boken du läst i år?
En dåre fri.


11. Hur ofta läser du utanför din egen bekvämlighetszon?
Typ aldrig.


12. Vilken är din läsebekvämlighetszon?
grafiska noveller, poesi, dramatik, "vanliga" romaner.


13. Kan du läsa på bussen?
Nej, men på tåg.


14. Vilken är din favoritplats att läsa på?
I sängen eller soffan. Ensam.


15. Vad anser du om att låna ut böcker? Regler?
Lånar utan regler. Har inte ens tänkt på att jag borde ha regler.


16. Viker du hundöron i dina böcker?
Nej aldrig.


17. Skriver du någonsin i bokens marginaler?
I egna jobböcker hela tiden.


18. I studierelaterade böcker då?
Inte om de inte är mina egna.


19. Vilket är ditt favoritspråk att läsa böcker på?
Svenska. Jag läste nästan bara på engelska tidigare.


20. Vad får dig att älska en bok?
Oftast berättarstilen.


21. Vad inspirerar dig att rekommendera en bok?
Om någon frågar om tips, annars är jag rätt sparsam med rekommendationer.


22. Favoritgenre?
Grafiska noveller.


23. Genre du sällan läser (men önskar att du gjorde oftare)?
Fantasy har jag egentligen inte alls läst, det tänker jag ibland att jag borde testa.


24. Favoritbiografi?
Kommer inte på en enda jag läst.


25. Har du någonsin läst en självhjälpsbok?
Jo, men tror aldrig jag läst en hel.

Inga kommentarer: