30 september 2010

slutsatser jag gjort de närmaste dagarna

Generellt:
- det är störande att hela tiden ha snyggt och städat hemma. Stressande att på morgonen kontollera att jag inte har underkläder som hänger på tork, odiskade tallrikar framme. Fotografier, räkningar och annat som känns för privat undanplockade.
- de flesta vill se lägenheten tidigt på morgonen innan jag normalt hunnit fly den, eller precis efter arbetstid då jag skulle vilja gå hem och ligga på soffan.
- det gjorde mig lite ledsen när jag såg bilderna på mitt hem på nätet. Det hjälpte inte att det stod att hyresgäst ingår, eftersom det efterföljdes med "som har 3 månaders uppsägningstid".

Vid meddelande om att ett par kommer för att titta på lägenheten:
+ de tycker förmodligen att lägenheten är lite väl liten.
- det är knappast fråga om investerare som låter mig fortsätta hyra

Vid meddelande om att en person kommer för att titta på lägenheten:
+ personen är förhoppningsvis en investerare som låter mig fortsätta hyra
- personen vill bo där och tycker att lägenheten är perfekt för ändamålet

2 kommentarer:

maria sa...

Åh, jag lider med dig, precis så där var det när min älskade, älskade hyreslägenhet skulle säljas. Jag blir ännu lite ledsen när jag tänker på det. Den där ständiga pressen på att plocka trosor och tallrikar och sen bitterheten över att ju finare lägenheten var när folk kom och tittade, desto större sannolikhet att de skulle vilja ha den...

när det börjar sa...

ja, exakt den bitterheten. den är grym, ihållande och samtidigt som den ger dåligt samvete får jag en känsla... att tänk om jag skulle bli riktigt trotsig. men å ena sidan vill jag att min nuvarande hyresvärd ska få den såld och å andra sidan skulle potentiell ny hyresvärd knappast vilja fortsätta hyreskontraktet då.