15 maj 2010

Lördag på lilla gatan 9


En blå stol bredvid ett blått bord, på andra sidan bordet en blå stol, tomrum och en hylla som borde tvättas. Vegetarisk korma med ris. Ett glas med Corona utan lime. En vattenflaska. Golv som borde torkas av. Balkong på sjätte våningen. Hettan. Bakom mig en öppnad dörr. Papp som ska bli någonting. Någonting färggrannt så snart jag köpt färggrannt papper. Måste minnas att lägga en namnlapp på cykeln, alla cyklar utan namnlapp vid det här huset ska skrotas. Så står det på lappen som kom in genom postluckan. Hettan. Och skuggan. En liten strimma sol på balkonggolvet. Om jag hade en skön madrass att ha på balkongen skulle jag lägga madrassen där. Lägga mig ner. Få en strimma solbränna. Gula huset på andra sidan Lilla Gatan har nytvättat tak. Jag tro de ska måla det snart. Jag hör ambulansen. Och andra bilar. Mera ambulans. Bussljud. Några fåglar som jag antagligen borde veta namnet på. Kanske trast. Och sedan någon annan fågel. Lite mindre. Lite mer pipig.