6 januari 2010

när det drar ihop sig

Årets film: Inglourius Basterds, tätt följt av The Boy in the Stripes Pyjamas och Frozen River.

Årets filmupplevelse: Det är knepigt med filmupplevelse. Det handlar inte endast om filmen. Det innefattar också platsen, sällskapet, stämningen. Avatar var den första filmen jag såg som 3D på bio. En okej film som blev ännu bättre tack vare sällskapet, bilfärden till och från Helsingfors en sen måndagskväll en av de sista dagarna i 2009. Jag behövde tänka på något annat. Göra något annat. Vi åt hamburgare och gick på café innan filmen. Körde hemåt mitt i natten, lyssnade på musik, när jag tänker efter en av de dagar då jag inte alls tänkte på sorgliga saker. Samtidigt känns det som om Tarantinos Inglourious Basterds borde vara årets filmupplevelse. Såg den som avslutningsfilm på Espoo Ciné. Hade beställt biljetter långt innan, för att få plats på läktaren. Satt i Esbos Kulturcentrum tillsammans med 782 andra personer. Förlorar titelns som årets filmupplevelse eftersom jag samma morgon hittat en mystisk knöl i min hand. En knöl som senare visade sig vara en snäll knöl.

Årets utställning: Har varit ett utställningsfattigt år, tänkte jag skriva, men det är inte helt sant när jag tänker efter. Flera mindre utställningar har jag gått på, tänkte jag skriva, men det är inte heller helt sant när jag tänker efter. Varit flera gånger än vad jag minns till Stockholm och samtidigt till Kulturhuset och utställningarna där. Minns inte någon särskild utställning där, så antar att ingen kan tävla om årets utställning. På sommaren såg jag Helena Schjerfbecks utställning i Ekenäs. På hösten besökte jag Göteborgs konstmuseum och Röhsska Museet. Som utställningsupplevelse skulle Kandinsky-utställningen i Munchen vinna, men om jag tänker på innehåll vinner den stora Picasso-utställningen i Helsingfors.

Årets seriealbum: Top Shelf 2.0

Årets musikupplevelse: Band of Horses med Jessica Lea Mayfield som förband.

Årets skivor: Nej, jag tänker inte ens försöka välja en skiva,
It's Blitz av Yeah, Yeah, Yeahs
Far av Regina Spektor
Hardships! av Jenny Wilson
Ellipse av Imogen Heap
Lungs av Florence + the Machine
Kings and Queens av Jamie T
Two Suns av Bat for Lashes.
Still Night, Still Light av Au Revoir Simone

Årets låt:
No Ones Gonna Love You av Band of Horses, den låt jag lyssnat överlägset mest på, även om det inte är en ny låt.

Årets spel: World of Warcraft. Jag hade tänkt börja spela för flera år sedan. Istället började det med att jag en sommarnatt satt i en husvagn ute på en äng. Jag har under de senaste åren läst mycket forskning, inkluderat litteratur om spelet i föreläsningar jag hållit, så satt jag alltså plötsligt i en husvagn och pratade med någon som spelat sedan det startade för fem år sedan. Några veckor senare köpte jag det, installerade det, spelade, köpte nästa expansion, spelade, fick senaste expansion i julklapp, spelade och sitter nu och väntar på RAM-minnet jag beställt för att min dator skall klara av spelet bättre.

Årets teve: säsong 4 av Dexter.

Årets resupplevelse: Besökt fem länder och övernattat i flera olika städer i de flesta av länderna. Resan till Italien vinner överlägset.

Årets teaterupplevelse: Jag är din flickvän nu av teater Viirus.

Årets dansföreställning: The Square

Årets konferens: Har presenterat min forskning på tre internationella konferenser och en nordisk. Jag vill fortfarande helst glömma att jag ordnade den årliga nationella konferensen. Vinnare av årets konferens är the 7th European Feminist Research Conference i Utrecht, Holland. Innehållet, deltagarna, pubkvällarna, restaurangbesöken, nya kontakter och återknytandet av gamla kontakter och övernattningen i enormt hostelrum med nordiska kollegor jag träffat, bott ihop med och tyckt om redan innan konferensen.

Årets bästa beslut: Att ta emot forskningsfinansiering och sluta på jobbet jag hade under våren. Bubblare: att en del av sommaren ensam bo i husvagnen på ängen mellan viken och skogen. Visade sig vara supermedicin mot avhandlingseländig skrivkamp.

Årets orosmoln: sjukdomar, döden, och ekonomin.

Årets äckligaste: allt det jämntjocka, hemska, motsträviga och sorgliga.

Årets "Äntligen!": När jag på sensommaren läste en artikel och fick en aha-upplevelse och äntligen förstod vilket perspektiv min avhandling ska ha.

Årets mat: Grilled tuna (200 g) seasoned with wasabi sesame spice mixture, king prawns on a skewer, coriander–garlic sauce, iceberg lettuce, spiced mayonnaise, fennel–cucumber salad, and Memphis-potatoes. Jag åt det i restaurang Memphis på hösten och tänker fortfarande på det.

Årets fest: ASR/grillfesten vid husvagnen.

Årets heldag: oavgjort mellan en utflykt till Särkänniemi med samma sällskap som årets heldag år 2008 och ASR/grillfesten som egentligen varade i två dagar.

Årets "Åhå, det hade jag ju glömt bort, tills jag läste det i min blogg": Att min vår var nästan lika eländig som min höst. Extremt mycket jobb, extremt mycket tågresor, extremt lite lön för mödan.

Inga kommentarer: