19 april 2009

och idag ska jag inte göra någonting

Min jacka luktar fortfarande rök. Som när man stått bredvid grillen och grillat 65+ grillkorvar och 64 bananer fyllda med choklad. Jag har nu åkt över Finlands längsta bro (och tillbaka över den) och kanske haft de tyngsta och roligaste arbetsdygnen. Det är krångligt att sova i en sovsäck på golvet när man hela tiden vaknar av att man tvinnat in sig så att man inte kan röra armarna. Och ändå var det första jag sa på morgonen "Jag har glömt hur skönt det är att sova i sovsäck", tittade på klockan som visade 7:43 en lördagsmorgon och kokade sedan drygt tio pannor kaffe, plockade fimpar från en skolgård, skar upp tiotals brödskivor, var arbetsledare för köksstädningspatrullen och inledde mitt prat med "vad är utbildningspolitik?". För att nämna något smått.

Jag ångrar fortfarande att jag inte provade rutchkanan. Men det var kallt, det var vått, det hade nyss slutat snöa och jag hade sommarkläder på mig.