24 september 2012

vips, ett sammanträffande

När jag tidigare idag bloggade om Munchen och Oktoberfest visste jag inte att det idag var exakt sex år sedan jag och U var där första gången. Som en hel livstid sedan känns det som. Både med tanke på att U samma kväll råkade träffa sin nuvarande man medan vi åkte U-bahn, och att jag om några dagar  ska hälsa på dem och deras två barn. Att jag på Oktoberfest köpte ett enormt pepparkakshjärta, kom hem och blev dumpad av min dåvarande sambo. U och jag bytte på sätt och vis liv den kvällen.

Det är så många konstiga detaljer jag kommer ihåg från den resan. Jag hade gjort egna t-skjortor till U och mig där det stod våra namn och jag ritat renar på ryggen. Hur vi satt vid Bavaria statyn och drack cider, hur kaotiskt det kändes på Wiesn, hur vi först tänkte få fel hostelrum, hur vi gick hem en natt och pratade om Conan O'Brien med amerikaner, hur sängen gungade när jag vaknade och jag först trodde jag var sjösjuk men egentligen hade världens värsta baksmälla, hur vi gick till en post för att köpa frimärken, hur vi åkte tåg till Munchen från Frankfurt, hur vi drack en flaska skumpa/vin på tåget, hur korken gick sönder och U gick från vagn till vagn för att hitta någon som kunde hjälpa få upp den, hur vi bad en turist ta foto av oss när vi stod vi en fontän, jag grön i ansiktet, hur F började prata med oss på tunnelbanan, hur jag inte alls var imponerad, hur jag tyckte att U borde sluta prata med typen så att vi kunde raggla hemåt.

Det var ett bra veckoslut. Vi var nog yngre då.
Och jag misstänker att nästa veckoslut inte blir så dåligt det heller.

Och nu när jag tänker efter så minns jag mycket tydligt Oktoberfest 2007 och 2008 också.

Inga kommentarer: