22 september 2012

På riktigt

Idag vaknade jag elva av att telefonen plingade. Det var min bror som skrev "Eftersom ja int fått någå viesti av dej ännu: du vet väl att mamma fyller idag? ;)".

Sedan åt jag en smörgås och drack kaffe framför tv. Tänkte att jag nog är en 80-åring egentligen, eftersom jag lyxat till det med mitt favoritpålägg på smörgåsen. Några skivor kokt tunga. Det absolut bästa jag vet också om det kanske borde kännas makabert att äta någon annans tunga.

Medan jag åt morgonmål såg jag ungefär fyra matprogram på Liv. Tog fram stamkundskortet med fullt antal stämplar från djuraffären, för att kolla hur många förpackningar kattsand jag kunde köpa för stämplarna. Tog bilen till affären men kände mig äcklad över att använda det så jag låtsades vara förvånad över att jag redan hade alla stämplar. Jag är ingen bra skådespelare, men djuraffärsägaren var glad över fullt stämpelkort och sa glatt att det lönar sig att handla från en och samma affär. Borde inte vara något att skämmas över.

Så körde jag vidare till apoteket. Skulle köpa tandkräm men hittade inte rätt tub genast. När apotekaren kom fram för att hjälpa fick jag konstigt infall, så jag låtsades att tandkrämen inte skulle till mig. Men som sagt, jag är en uslig skådespelare. Borde inte vara en katastrof att jag inte får syn på tandkrämen jag själv använder. Borde inte vara något att skämmas över.

Sedan gick jag hem och tittade på tre matprogram till. Övervägde att höra av mig till arbetskompis, säga att jag var sjuk och inte kan komma på fest ikväll. Istället slutade med att jag skrev att jag bara inte orkade just ikväll. Sant. Men skulle också vara sant att jag inte orkar gå till en fest, prata finska en hel kväll och knappt känna någon där.

Så nu är klockan tjugo före tre. Det känns som om jag inte gjort annat än ljugit om löjliga saker idag. Heja.

Inga kommentarer: