29 april 2010

14 "rätt" av 14 möjliga

Kännetecken på dyskalkyli

1. Mycket svårt med de fyra räknesätten.
2. Svårt att minnas siffror.
3. Räknar långsamt.
4. Räknar på fingrarna, även en- och tvåsiffriga tal (4+7, 15-9).
5. Kastar om siffror, 246 blir 264.
6. Svårt att lära sig multiplikationstabellen.
7. Svårt att uppfatta antal och mängd.
8. Svårt att lära sig klockan.
9. Dålig tidsuppfattning.
10. En eller flera i familjen, eller någon nära släkting, har räknesvårigheter.
11. Svårt att hantera pengar och att sköta sin ekonomi.
12. Dåligt lokalsinne, svårt att hitta, skilja på höger och vänster, läsa kartor.
13. Svårt att läsa och förstå tidtabeller.
14. Svårt att planera och organisera.

Av en ren slump råkade jag hitta ordet dyskalkyli. Historierna är otaliga. Den som jag kan också själv skratta lite åt är: Jag hoppar fallskärm för första gången. Har en radio inbyggd i hjälmen. Min lärare står på marken med en walkie talkie, han säger vasen (vänster). Jag styr mot höger. Vasen. Jag styr mot höger. Vasen. Jag styr mot höger. Vasen. Jag styr mot höger. Vasen. Jag styr mot höger. Toinen vasen (den andra vänstern). Jag styr mot vänster.

3 kommentarer:

Jill sa...

12 stämmer in på mig, men annars bara Älskar jag siffror! Hela min värld består av siffror, tänker till stor del i siffror.

Bra att vi människor är olika, tänk så tråkigt det skulle bli annars.

Nina sa...

Haha!

när det börjar sa...

Jill: Jovisst! Och vid nästa sommars Amazing Snapertuna Race får vi ta karthandikappet i beaktande ;)

Nina: Exakt!