30 oktober 2009

ännu mer lunch i Göteborg

"Brukar du besöka Sverige ofta", undrar kollegan.

"Några gånger i året. Och så har jag bott i Uppsala några månader", svarar jag.

"Men inte Göteborg tidigare", frågar kollegan.

"Nej det är första gången. Blivit mest Stockholmstrakten, Uppsala, Gottland, lite Jönköping, Örebro och Åre", svarar jag.

"Åre", utbrister kollegan. "Varför?"

"Skida slalom", svarar jag och känner mig dum.

"Men kan man inte göra det i Finland, i Lahtis", undrar kollegan.

"Lahtis! Nja det är väl mera backhoppning som gäller där", skrattar jag.


Jag har varit både till Lahtis och Åre. Det här är första gången jag hör någon jämföra platserna.

3 kommentarer:

Jessica sa...

jag hade nog aldrig så där "givande" luncher i Göteborg. Eller ja, en fransk flicka blev under en fika på en skärgårdsö helt obsessed över hastighetsbegränsningarna i Finland.

när det börjar sa...

Dessuom kommer alla tre snuttar från en och samma lunch. Kanske det har något att göra med att jag lunchade med etnologer? Människor intresserade av de nordiska ländernas kulturer, traditioner, seder, subkulturer och "allt det där".

Nina sa...

Här tycker folk mest att det är konstigt att människor rullar sig nakna i snön i Finland. För det gör vi ju hela tiden.