6 juli 2009

första chocken

Två och en halv timme har jag befunnit mig här.
Hittills har jag fått veta att:

1. Jag har konstiga byxor
"Jag köpte dem i Amsterdam." 
"Jaha, nå sånt där sku de ju inte sälja här."

2. Min tröja inte passar till byxorna
"Jag vet. Det var därför jag tog på mig den när jag kommit inom husets väggar och inte när jag ännu satt på tåget eller bland med folk."
"Nå, men fortfarande passar den inte."

3. Jag reser alldeles för mycket.
"Det är väl helt okej när jag har råd, vill och har möjlighet."
"Kanske. Ja, det är väl det. Egentligen."

4. Att mitt hår inte passar mig.
"Du ser liksom konstig ut."
"Va?"
"Ja, alltså fotot du har på facebook. Inte som du har det just nu."
"Jaha."
"Mmm. Du ska nog inte ha så där lockigt hår."

5. Att min resa till Stockholm var helt onödig
"Ja, du sku ju ha kunnat åka senare i alla fall. Inte på min första semestervecka."
"Hände något speciellt här?"
"Nä."

6. Att jag klär mig som en femtonåring
"Vissa fastnar i 70-talet, men du klär dig som en femtonåring, om femtio år kommer du att klä dig som dåtidens femtonåring."

7. Att jag borde fungera som föräldrarnas tolk och chaufför under eventuella utlandsresor.
"Gärna! Ni skulle gilla Italien till exempel. Eller London. Eller..."
"Jamen man har hört att det är så dyrt."
"Man kan väl undvika turiststråken."
"Men vi måste ju röra oss längs turiststråken."
"Man måste ingenting. Och varför ska ni i så fall ha en chaufför med er så att ni kan åka dit "vanliga" människor bor?"

8. Att jag inte borde ha besökt Ruisrock
"Du är inte femton längre."
"Hej, det var Ruisrock."
"Och?"
"Ingen skulle ha blinkat om ni skulle ha varit där."
"Men man har ju hört så mycket om festivaler. Och då skulle ju du ha kunnat komma hit lite tidigare."
"Hallå. Det första jag gjorde när jag kom in genom portarna var att köpa en kaffe och syltmunk. Hur många femtonåringar står och ser Apulantas keikka med en kaffe i handen?"

Sånt. Men samtidigt mycket roligt. Högljutt skratt. Och en del blickar som förmedlar syskonsamhörighet.

1 kommentar:

Jessica sa...

Jag like:ar detta inlägg. FYI.