29 mars 2011

dagens odling av darlings och pretentiöst skit, eller hur man kommer över prestationsångest

Du står vid diskhon. Du står vid diskhon i ditt kök med ljusblåa väggar, träparkett. Du står med ryggen mot matbordet, de två stolarna. Du sköljer kaffemuggen, teskeden. Du sköljer tallriken, gaffeln, kniven. Du sköljer glaset. Du fyller diskhon med varmt vatten. Du håller din hand under vattenkranen för att det inte ska bli för kallt vatten att diska i. Du stänger kranen när halva diskhon är fylld. Du öppnar skåpet under diskhon. Du tar fram diskmedlet, diskborsten. Du häller i lite diskmedel, rör om med diskborsten. Du diskar kaffemuggen, teskeden, tallriken, gaffeln, kniven, glaset. Du ställer dem på kanten av diskhon. Du tömmer diskhon. Du låter vattnet rinna. Du sköljer kaffemuggen, teskeden, tallriken, gaffeln, kniven, glaset. Du ställer kaffemuggen, teskeden, tallriken, gaffeln, kniven, glaset i torkskåpet. Du torkar dina händer på kökshandduken som hänger på en krok på väggen. Du sätter dig vid datorn som står på matbordet. Du börjar skriva.

havet det stora blåa
Nej. Du tittar på den tomma, ljusblåa väggen.
havet det stora
Nej.
havet det blåa
Du sträcker på dig. På nytt, från början.
havet är min far
det jag inom mig har
havet det blåa
ögonen så småa
de jag ärvt av far
vågskvalp och havsbris inom mig kvar
Ja.

Du sparar dokumentet. Du namnger det som havet. Du skriver ut dokumentet. Du stiger upp, går till vardagsrummet där skrivaren står. Du står med händerna i fickorna medan skrivaren skriver ut. Du tar pappret. Du går med pappret till bokhyllan. Du lyfter den svarta mappen med etiketten färdigt. Du tar hålslaget från byrålådan. Du gör hål i pappret. Du lägger in pappret i mappen. Du går tillbaka till matbordet, datorn. Du sätter dig på stolen.

Den 29.3.2011
Jag har skrivit en dikt idag. Den blev nog ganska bra tycker jag. Om jag skriver i den här takten har jag diktsamlingen färdig nästa vecka. Det känns som om det äntligen lossnar. Jag har hittat rytmen och temat så det borde inte vara en så stor sak att få den publicerad.

Inga kommentarer: