19 augusti 2010

ja tack eller det där med nätverk

Jag har haft väldigt svårt att förstå det där med nätverk. Jag har förstått att det är väldigt viktigt. Man ska redogöra för dem i forskningsfinansieringssammanhang. Man ska nämna dem i sin meritförteckning. Men vilka är det? Vad är ett nätverk?

Jag är med i alla fall ett. Så där så att det heter Nätverket för blablabla. Jag får mejl ibland om aktuella konferenser, träffar, ny litteratur. Men andra? Räknas det som nätverk för att jag gått på fyra doktorandkurser arrangerade av Nordic Research School in Interdisciplinary Gender Studies? Inget direkt nätverk, men jag har träffat en hel massa människor och knutit kontakter, håller kontakten. Hur är det med forskare jag känner i Göteborg? De jag boksamarbetat med efter att vi träffades på en konferens? Det är väl ett nätverk, trots att det inte har ett namn?

Nätverkar man för att man samarbetar? I så fall har ett nätverkande lett till ett annat och sedan till följande. Och av någon anledning råkar de flesta kontakterna befinna sig i Göteborg.

Idag tackade jag ja till att skriva ett kapitel i en bok som några svenska litteraturvetare arbetar med. Nätverkande eller inte. Det rullar på. En sak till en annan. Och det är roligt. Men jag förstår inte fortfarande exakt vad jag ska skriva under Nätverk på meritförteckningen.

Inga kommentarer: