21 juli 2010

den där semestern och bröllopsprat

Jag hade tänkt att mer eller mindre ha semester några veckor i juli. Innan det brakar igång. Jobbet. Tjänsten. Semester så där så att jag skriver på halvfart, när jag inte kan låta bli. Bara läsa lite jobböcker som jag inte kan slita mig från. Bra jobböcker. Semesterfirandet har gått lite knaggligt. Men jag skyller på tåg/bussar som åkts, transporttid som utnyttjats, tråkiga stunder när de andra är upptagna och inte haft tid att underhålla mig.

Sedan var jag på ett bröllop i lördags. Småpratade lite hövligt med min bordsherre. Gick lugnt till, tills han frågar vad jag jobbar med. Han blir ivrig. Jag blir ivrig. Jag frågar vad han jobbar med. Jag blir ivrig. Han blir ivrig. Och han:

"Oh, that is why they placed us at the same table!

Varken han eller jag hinner äta varmrätten innan den kallnat, de andra gästernas tallrikar förs bort av servitörerna, vi är för upptagna med att prata diskursanalys, kommunikationsteorier, retorik, tvärvetenskap, sociala och kulturella normer. Kanske jag inte egentligen är i behov av semester?

Inga kommentarer: