6 mars 2009

saker jag inte förstår

Varför är tyska dynor så extremt stora och tunna?
Jag vek den fyrdubbel och ändå är den platt.

Varför toalettpappret viks så där snofsigt på vissa hotell?
Jag bor på ett sådant. Den avrivna ändan viks till en trekant. Dessutom finns det en teveguide i rummet. Varje dag bläddrar städpersonalen så att rätt dag är framme. Jag behöver inte ens bläddra själv, om jag skulle se på teve, det vill säga.

Varför alla knackade i bordet istället för att applådera genom att slå handflatorna ihop efter föredraget?
Vi var några som började applådera som vanligt, men fick snart ge oss. Är det tyskt?

5 kommentarer:

tapZa sa...

De e tydligen många saker vi int förstår oss på :-)

maria sa...

Den där toapappersgrejen hörde/läste jag om nånstans, det ska visst visa att rummet har städats (praktiskt så där ifall det inte annars märks?)

Bordsknackningarna lät däremot lite spooky.

Jessica sa...

Huu jaa, de där dynorna!! Helt knäppä o obekväma, ingen idé med dem liksom, annat än att de tar upp hela sängen.
Jepp, toapappret är väl för att visa städning, men det där bordsknackandet lät skumt, "mina" tyskar i Gbg applåderade nog helt normalt :)

när det börjar sa...

tapZa: vem har sagt att livet är lätt.

maria: det förklarar saken. Jag brukar däremot upptäcka att rummet städats genom att sängen är bäddad. Känns överlag ganska onödigt. Till sist lade jag ut skylten "inte störa" för att de inte skulle behöva lägga tid på att bädda min säng och vika toalettpappret.

Jessica: Jag konsulterade tyskar och halvtyskar och de menade att det var så man gör här när det gäller föredrag eller liknande. Vid musik, teater och liknande klappar man nog som vanligt.

Jessica sa...

Okej, det här var ny information för mig! Bra att veta :)