26 maj 2011

hej konsument!

Bästa promenad: någon som går förbi får, kor eller hästar som man kan titta på.

Favoritgata: Ska man ha en sån? Har folk en sån? Jag har ingen.

Favoritdrink: Kelkka. Den är nostalgi. Den är sena kvällar, tidiga sommarmorgnar med Minna. Den är järnvägsspår i sommarstaden, kryssningar med Viking Line, nattklubbar med dans på bord, den är efterfest i keikkabuss, en liten stuga långt ute på finska obygden, sommarhelger i Åboländska skärgården. Den är ganska frisk, passligt söt. Så god att man glömmer att man blir full.

Äter lyxmiddag på: väldigt få ställen eftersom jag gör det vid väldigt få tillfällen.

Bästa mikromaten: Leverlåda.

Favoritförort: kan jag inte välja. Huvudsaken är att det är betong.

Fikar gärna på: Café Art i Åbo eller vilket som helst café som finns utomlands eller en stad jag inte brukar besöka.

Bästa lunchställe: Blanko och Delhi Darbar i Åbo.

Bästa brunchen: jag är dålig brunchbloggare och därmed också dålig brunchmänniska i allmänhet. Eller så är det precis tvärtom, att det andra kommer före det ena. Kaffe, smörgås och pålägg och jag är nöjd.

Bästa kaffet: hemma hos mamma och pappa. Vet inte vad de gör med det med det är alltid godast där. (Samma sak gäller förresten franskisar)

Bästa konsertlokalen: Nalen i Stockholm var trevlig. Försöker komma på var jag varit: Klubi i Åbo, Tavastia i Helsingfors, Annexet i Stockholm, Konserthuset i Helsingfors, Cirkus i Stockholm, ett ställe i Uppsala jag glömt namnet på. Inget över något annat. Nalen hade fina takkronor och inga stolpar man kunde stå bakom. Cirkus är också fint.

Bästa baren: Bar som i bardisk, med barstolar, bartender. Brukar jag vara på såna ställen? Jag gillar Bremer och Koulu. Räknas det?

Här bjuder jag mamma på middag: Där hon vill. Där hon får titta på menyn innan vi går in och vet att hon kan hitta något hon gillar. Vi har ätit på Brasseriet och gillade.

Här bjuder jag pappa på middag: Knäppens biff på Knäppen i Karis. Men mycket osannolikt att han går med på att inte betala. Eller Silver Burgers i Karis. Då köper jag en ordentlig hamburgare till honom. (Silvers är bäst!)

Senaste Stockholmsupptäckt: Myrorna nära Sveavägen. Råkade bo nära och visste inte från tidigare att den fanns där. Upptäckt, alltså.

Senast sedda teater-/dansföreställning: Mormors svarta ögon.

Senast sedda utställning: Terrakottaarmén

En bra gåbortspresent: Skumpa och något ätbart.

Favoritlyxartikel: olivsked

Läser just nu: Av blygsel blev Adele fet (för andra gången) av Susanne Ringell

Läser helst: grafiska romaner. Och böcker av Liv Strömqvist.

Favoritråvara: ris

Favoritfärg: Lila. Så till den milda grad att vänner köpt böcker som innehåller lila i namnet och lila omslag, eller att kompisar som tidigare inte varit hemma hos mig går till blomaffären och frågar efter lila blommor till mig, eller som när jag senast hade fest och färgade mitt hår mörklila. Jaja. Jag gillar lila.

Favoritmärke: (Och så är nästan alla av mina skor Vagabond)

Favoritskor: sådana jag inte får skoskav av.

Klädkonto per månad: 0 uppåt

Dricksprocent: Enligt turistguideboken.

Motionerar: Knappt alls eller det beror på, om jag rör på mig är det för att jag samtidigt hänger med kompis(ar). Typ tennis, bordtennis, zumba.

Det dyraste jag har köpt: min MacBook(?)

Favoritprodukt på Systemet: skumpa, passligt pris och snygg flaska.

Favoritprodukt på Apoteket: compeed, imodium, ibusal och lactrase. Mina tfyra närmaste vänner.

Bästa fyllekäket: Hesburgers kanaateria

Lyssnar på: allt som hörs. Just nu lyssnar jag på brus i luftkonditioneringen, steg i korridoren, bil utanför, datorsurr.

Bästa förfestmusiken: Något sprittande. Lykke Li, Robyn, och liknande.

Senast gnolade: visulahti visulahti siinä on kesälomatahti. ota suunnaksi visulahti. Om och om och om igen. Fan.

Senast köpta skivan/-låten: Hello Saferides senaste

Mitt sämsta köp någonsin: mat jag kastat, ett flertal klädesplagg jag aldrig använt.

Dansar helst till: bra musik.

Senaste impulsköp: igår impulsköpte jag nästan coca cola, men behärskade mig.

Senaste fyndet: Knut och Orvar

Senaste secondhandfyndet: Alexander Skantzes bok Tribut

Fulaste klädfärg: Hudfärg. Om det finns på mig.

I dvd-spelaren/datorn: Zumba! (Köpt via tv-shop. Jajaminsann.)

Användbar pryl: Måttband.

Mode jag aldrig vill se igen: Magväska

Värsta huvudbonaden: Halmhatten

Bästa huvudbonaden: Stickad mössa på vintern

Favoritaccessoar: Halsband.

Bil/Transportmedel: Cykel och tåg

Återvinner: Papp, pepper. Försöker bli bättre på glas och metall.

Hejar på/håller på: bra människor jag känner

Så får jag tiden att gå i kollektivtrafiken: Jag facebookar eller spelar Shadow Cities.

Inga kommentarer: