15 oktober 2008

konferansdrogad

Är det jag som har ändrats? Har jag blivit mera mingelmingel? Eller är det helt enkelt så att internetforskare är för mig bättre konferensmänniskor överlag än andra forskare? I alla fall kan jag konstatera att de är yngre. De är i min ålder. Jag vet inte och egentligen bryr jag mig inte heller om att fundera mera över orsakerna. En orsak till mitt humör kunde också vara att jag inte känner mig stressad, inte pressad och inte trött. En annan orsak är att jag befinner mig i Köpenhamn. Jag tycker om Köpenhamn. Jag tycker om att bo på samma hotell jag bott på tidigare. Jag tycker om att bo mitt i centrum. Jag tycker om att kunna kommunicera på svensk/danska med busschauffören.

Det känns helt enkelt som "Honey, I'm home". We speak the same language, so to speak. Vi har inte kostymdress, skjorta, högklackade klackskor just because vi skall stå framför en massa människor och prata. Vi kommer i converse, men blåa jeans och en t-skjorta med musikbandstryck.

Jag hade en out-of-body-upplevelse. Om det var till för- eller nackdel vet jag inte riktigt, men den infall sig precis när jag stod upp och presenterade min forskning. Inte snegla på mitt manus, inte sacka ner på en stol och idka högläsning. Det börjar äntligen kännas som om jag vet vad jag håller på med. Det var på tiden. Och förhoppningsvis får jag hålla kvar den känslan. Lite till, bara lite till.

Imorgon skall jag presentera en annan studie, min sommarforskning. Jag har blivit ihopbuntad med online sexual relations gänget och jag ska prata om hur både manliga och kvinnliga modebloggare använder "the male gaze" när de tar today's outfit-bilder.

För några dagar sedan var jag tveksam till att ha båda mina presentationer under de två första konferensdagarna. Jag var väl egentligen tveksam till att presentera något överhuvudtaget. Just nu känns det bra. Ha mitt jobb undan och sedan njuta resterande fyra dagar. Bara lyssna, kommentera andra, mingla, äta gott och framför allt gå på en öl eller två på kvällarna med människor som jag ivrigt och gärna diskuterar forskning med.

Tänk att föra diskussion efter diskussion där jag inte behöver inleda med att förklara vem Sherry Turkle är, the definition of a web log, community, virtual performativity, att SNS står för Social Network Site och FPS står för First Person Shooter in games such as CS som står för Counter-Strike. I'm in heaven och nu gäller det att också sova och vila mellan varven. En Granada-konferens-upplevelse-aldrig-mer.

Inga kommentarer: